Polski rynek wyszukiwarek zdominował Google, którego wyszukiwarka posiada udział w rynku na poziomie około 95% (w zależności od źródła danych) i nie zanosi się na zmiany  przez kilka najbliższych lat. Jednak Google to nie wszystko!

Przechodząc do tematu Wyszukiwarek Internetowych należy wprowadzić pewnego rodzaju słownik pojęć, tak żeby wszystko było przejrzyste i zrozumiałe:

[one_half]

Wyszukiwarka Internetowa – z ang. Search Engine jest to strona internetowa lub program, a co za tym idzie algorytm, którego zadaniem jest ułatwienie użytkownikowi znalezienie informacji w sieci. Obejmuje ona swoimi wynikami daną dziedzinę mediów – zazwyczaj jest to treść stron internetowych. Poza wyszukiwarkami treści istnieją wyszukiwarki m.in. obrazów, filmów, muzyki, itd.

[/one_half]

[one_half_last]

Multiwyszukiwarka – z ang. Meta Search jest to zbierająca w jednym miejscu i dająca łatwy dostęp do wielu serwisów wyszukiwawczych. Są wśród nich zarówno strony ogólne, tematyczne, portale, oraz same wyszukiwarki

SERP– Search Engine Result Page, czyli strona wyników wyszukiwania.

Zapytanie – z ang. Web Search Query jest wpisywanym przez nas wyrażeniem do wyszukiwarki[/one_half_last]

Jak wspomniałem wcześniej rynek zdominowany jest przez Google, stał on się subtelną multiwyszukiwarką, która swoimi wynikami nie obejmuje innych silników wyszukiwania, ale mimo wszystko podając zapytanie w wynikach dostajemy obrazy, mapy, materiały wideo. Jednak gigant musi cały czas dbać o to by być na pierwszych stronach ponieważ nie jest jedyną marką na rynku.

Żeby to pokazać i udowodnić przedstawię Wam teraz inne wyszukiwarki (głównie do wyszukiwania treści), nie są to wszystkie dostępne alternatywy dla Google, jednak znajomość ich wydaje mi się przydatną wiedzą w wyszukiwaniu informacji w sieci z powodu tego, że różne przeglądarki mogą dawać inną treść SERP

Yahoo

Wyszukiwarka w 1995 roku przez doktorantów fizyki uniwersytetu w Stanford. Jeśli na co dzień korzystamy z Google to na pierwszy rzut oka zobaczymy, że nie ma za dużej różnicy pomiędzy nimi. Obie posiadają miejsce do wprowadzenia zapytania oraz swoje logo. Jednak różnica pojawia się w wynikach wyszukiwania. Yahoo jak SERP podaje po prostu listę stron dla których skojarzyć zapytanie.

Lista ta jest wyłącznie tekstowa, bez żadnych obrazków, map, definicji czy czego innego. Dostajemy to na czym nam zależało, czyli listę portali internetowych, które powinny odpowiadać naszym poszukiwaniom, bez zbędnych fajerwerków. Poza samym wyszukiwanie Yahoo udostępnia nam filtr SafeSearch, który odfiltrowuje wyniki wyszukiwania dotyczące tylko wideo i obrazów dla dorosłych.

Bing

Stworzona przez amerykańską firmę Microsoft. Domyślnie używana przez Internet Explorer. Wyszukiwarka w której zaimplementowano bardzo dużo dodatkowych funkcji spośród których możemy odnaleźć nawet pomoc w podejmowaniu decyzji o zakupach.

Po uruchomieniu wyszukiwarki zauważymy, że w porównaniu do Yahoo nie jest ona już taka lekka. wręcz może być nie czytelna, jeśli przyzwyczailiśmy się do wyszukiwarek Yahoo i Google. Jednak najważniejsze co nas interesuje, to samo miejsce, gdzie kierujemy zapytanie. Wybija się ona z kolorowego tła.

Po zatwierdzeniu zapytania ukaże nam się SERP podobny do tego, który znamy z Google, czyli dostajemy mapy, zdjęcia, wideo, itp. Jest to miłe, że wyszukiwarka daje nam tyle dodatkowych rzeczy, jednak zastanów się czy na prawdę potrzebujesz tych wszystkich dodatków? Bing również posiada filtr, który ogranicza wyniki związane z treścią dla dorosłych.

Duck Duck Go

Wyszukiwarka internetowa z siedzibą w Valley Forge w stanie Pensylwania. Bardzo podobna do wcześniej wymienionych. Tak jak poprzednio po zatwierdzeniu zapytania dostajemy listę wyników (SERP). Wyszukiwarka  wykorzystuje serwisy tworzone przez użytkowników Internetu, między innymi Wikipedię. Zbudowana w oparciu o wolne oprogramowanie (OpenSource). Największym atutem wyszukiwarki jest „anonimowość” polegająca na szyfrowaniu zapytania i nie udostępniania go do obrotu na przykład do programów analizujących źródła ruchu na stronie. DuckDuckGo nie zapisuje informacji o naszym wyszukiwaniu, nie tworzy historii wyszukiwania, co za tym idzie dba o PRYWATNOŚĆ osób korzystających z wyszukiwarki! Całą politykę DuckDuckGo przedstawia obraz ze strony informacyjnej o prywatności

Dont Track Us - DuckDuckGo

Podsumowanie

W tekście pokazałem tylko 3 alternatywy dla Google, jednak jest ich dużo więcej. Opis ten miał pokazać samą możliwość skorzystania z usług innych firm oferujących przeszukiwanie stron w Internecie. Wyszukiwarki Internetowe to specyficzny rynek, dlatego każda z wyszukiwarek musi dawać coś w zamian za użytkownika. Jednak patrząc z naszego punktu widzenia, najważniejsze jest żebyśmy znaleźli dokładnie to czego szukamy. Dlatego następnym razem polecam wszystkim poszukania wyników w więcej niż jednym źródle! Zauważycie wtedy różnice pomiędzy wyszukiwarkami i sami poprzez doświadczenie dobierzecie najbardziej odpowiednią wyszukiwarkę dla swoich potrzeb.

Jeśli chcecie poznać więcej możliwości i typów wyszukiwarek, poznać metody wyszukiwania multimediów w postaci obrazów, filmów, itp. możecie zapisać się na nasz NEWSLETTER, lub skorzystać z naszej oferty szkoleń otwartych.

Jako zadanie domowe – do sprawdzenia trafność wyników wyszukiwania, porównanie zawartości stron z SERP. Swoje doświadczenie możecie opisać w komentarzu i podzielić się z innymi swoimi spostrzeżeniami

Szukaj Skuteczniej Cz.1




UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułSzukaj Skuteczniej cz.1
Następny artykułPo co szkolenia?
Głównymi obszarami moich prac oraz zainteresowań są technologie e-commerce, SEO, SEM, Google Analytics, Google AdWords, WebUsability oraz muzyka afrykańska i upalne rytmy Djembe :) Na co dzień studiuję Fizykę Medyczną na Uniwersytecie Opolskim, ukończyłem Fizykę ze specjalizacją Informatyka Stosowana na Uniwersytecie Adama Mickiewicza, gdzie zostałem zarażony pasją do e-marketingu.

Comments are closed.