Sytuacja na rynku pracy jest trudna. Pomimo tego słychać narzekania pracodawców na problem z rekrutacją pracowników. Brakuje im nie tylko specjalistów, lecz także – po prostu – uczciwych, lojalnych i rzetelnych pracowników.

Pracownik idealny?

Pracownik idealny nie istnieje, wynika to z naturalnych predyspozycji człowieka. Pomimo tego, że każdy ma swoje wady i zalety, zawsze warto pracować nad sobą. O naszym zatrudnieniu decydują bowiem nie tylko kwalifikacje i doświadczenie, lecz także… predyspozycje osobowościowe.
Każdy pracodawca chciałby, aby pracownik był uczciwy, miał pożądane zdolności interpersonalne oraz aby pracował z pasją…
Czy to możliwe?

Uczciwość

To bardzo ważna cecha zarówno u sprzedawców, księgowych, pracowników biurowych, oraz we wszystkich pozostałych grupach zawodowych. Dodatkowo trudno współpracuje się z osobami, którym nie ufamy. Spada też jakość pracy. Może to demotywować także innych pracowników, wpływając jednocześnie negatywnie na całe środowisko pracy. Według pracodawcy uczciwy pracownik to taki, którego atrybutami są także rzetelność, punktualność, obowiązkowość, sumienność, lojalność… oraz wszystkie te cechy, które powodują, że pracodawca oraz współpracownicy mają do nas zaufanie. Wtedy też klienci czują się pewnie. Wszystkie zadania w firmie są wówczas wykonywane na czas, a sama organizacja buduje swoją pozycję na rynku.

Relacje z współpracownikami

Wydaje się, że kwalifikacje, nawet najwyższe nie wystarczają. Poniższy przykład dobrze to obrazuje:
Menadżer z działu personalnego postanowił powierzyć rekrutację swoim asystentom, którzy na co dzień nie mieli nic wspólnego z rekrutowaniem nowych pracowników. Mieli oni przejrzeć dokumenty aplikacyjne, jakie napłynęły i przedstawić mu kandydatów, którzy ich zdaniem najlepiej pasowaliby do zespołu. Pracownicy wybrali kandydata młodego, o niewielkim doświadczeniu (rezygnując z tych bardziej doświadczonych, lepiej przeszkolonych) .Ich kryterium wyboru było następujące: kandydat jako zainteresowania wpisał „piłkę nożną”.To wystarczyło. Dlaczego? Pracownicy stwierdzili, że chłopak z pewnością jest towarzyski, lubi sport tak jak oni, więc bez problemu znajdą z nim wspólny język, a wszelkie niezbędne kompetencje, nabędzie już w trakcie pracy. Nie jest to oczywiście przykład typowej rekrutacji, ale udowadnia tezę, iż bardzo ważne są nasze cechy charakteru, zainteresowania, podejście do życia. Osoby kłótliwe, niemiłe, złośliwe znacznie szybciej tracą pracę od osób, które mają miłe usposobienie, ale niższe kwalifikacje.

Zaangażowanie

Bez niej trudno mówić o robieniu czegokolwiek. Pracodawca lubi widzieć, że nie lubimy stać w miejscu, że chcemy się rozwijać. Wykonywanie obowiązków w ten sam sposób od lat nie jest wskazane nigdzie. Chęć do podnoszenia kompetencji jest doceniana przez każdego pracodawcę. Świadczy to bowiem o wysokiej motywacji, która ma wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku.